Gymnasievalet

Antagningsbesked
Skolan börjar

GRUNDLÄGGANDE HÖGSKOLEBEHÖRIGHET på ALLA GYMNASIEPROGRAM

Från och med hösten 2023 ingår grundläggande högskolebehörighet på alla yrkesprogram. Kurserna för grundläggande högskolebehörighet ingår i poängplanen, 2500-2800 poäng, beroende på vilka val du gör. Det innebär att du får högskolebehörighet på ALLA gymnasieprogram.
Mer programspecifik information hittar du på respektive program/inriktning och profils poängplan.

Skol

ÄMNESREFORMEN START 2025

Regeringen har fattat beslut om nya ämnesplaner i gymnasieskolan som ska gälla från 1 juli 2025. Det innebär att du som ska söka till gymnasiet i januari 2025 också kommer börja skolan enligt den nya läroplanen som innefattar bland annat ämnesbetyg istället för kursbetyg. Allt arbete på Skolverket är inte klart ännu men så fort beslut är tagna kommer hemsidan publiceras med de förändringar som gäller för just dig.

Våra utbildningsformer